شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بورس: اختلال در سیستم معاملات، مبادلات بورس تهران را به تعطیلی کشاند

به گزارش همشهری، روز گذشته در یک رویداد بی‌سابقه به‌دلیل اختلال در عملکرد سیستم معاملات  بورس، دادوستد‌های این بازار ابتدا با تاخیر 2ساعت و 45 دقیقه‌ای انجام شد و سپس کل معاملات انجام شده توسط مدیران بازار باطل اعلام شد.

این برای دومین بار در طول 9ماه گذشته است که نرم افزار جدید معاملاتی بورس تهران دچار اختلال می‌شود و زمینه بروز مشکلاتی را در بورس تهران به‌وجود می‌آورد.

هنوز از دلایل اصلی ایجاد این اختلال، اطلاعات کاملی در دست نیست اما گفته می‌شود بروز ایراد فنی در یکی از سرور‌های پشتیبان این نرم افزار باعث ایجاد اختلال در عملکرد این سیستم شده است. این موضوع زمینه اعتراض گسترده کارگزاران و سهامداران را به‌وجود آورد و به‌دنبال این واقعه فعالان بازار سهام، خواستار رسیدگی به شرایط نرم‌افزار جدید معاملاتی بورس شدند.

معاملات روزانه سهام که به‌طور طبیعی باید از ساعت 9 تا 12 ظهر انجام می‌شد، روز گذشته به‌دلیل اشکال فنی از ساعت 11 و50 دقیقه آغاز شد. با این اتفاق زمان پایانی معاملات 13 و 45 دقیقه اعلام شد.

این اتفاق باعث شد دادوستد‌های بورس با 2 ساعت و 45 دقیقه تاخیر انجام شود اما پس از آنکه معاملات آغاز شد و تعداد 25 میلیون سهم توسط سهامداران دادو ستد شد مدیران بازار این معاملات را باطل اعلام کردند.

مدیریت بازار اوراق بهادار درباره دلایل ابطال معاملات دیروز اعلام کرد: باتوجه به گزارش شرکت مدیریت فناوری بورس، به‌دلیل بروز مشکل فنی در یکی از سرورهای سیستم معاملات و توقف معاملات به‌مدت 2 ساعت و 45 دقیقه و عدم‌دسترسی بعضی از کارگزاران به سیستم معاملات، به‌منظور رعایت انصاف و عدالت، کل معاملات روز شنبه (88/6/21) باطل اعلام می‌شود.

در همین زمینه حسن قالیباف اصل ، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در این باره گفت: معاملات بورس تهران به‌دلیل ایراد فنی در یکی از سرور‌ها متوقف شد و تا زمان رفع ایراد، معاملات بورس حدود 2ساعت و45 دقیقه با تاخیر مواجه شد.

او توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد اما درعین حال افزود: قطع معاملات در دادوستد‌های روز گذشته صرفا به دلایل فنی بوده و مشکل دیگری در کار نبوده است.

در همین حال مرتضی خزانه‌دار مدیرعامل شرکت خدمات فناوری بورس تهران نیز ضمن تایید مشکلات به‌وجود آمده گفت: بروز مشکل فنی در سرور شماره2 و از کار افتادن بخشی از سخت‌افزار‌های سیستم باعث توقف معاملات شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین مشکلی برای این نرم‌افزار به‌وجود آمده است گفت: هنوز دلایل اصلی این اختلال شناسایی نشده و از لحاظ فنی به جواب قطعی نرسیده‌ایم اما این موضوع به‌طور کامل در دست بررسی است.

از سوی دیگر علی صحرایی مدیر بازار اوراق بهادار به فارس گفت: بروز مشکل فنی دیروز در سیستم معاملات ناشی از یکی از سرورهای  تهران بود که به‌علت افزایش تقاضا به‌وجود آمده بود.

وی ادامه داد: باتوجه به بروز این مشکل مقرر شد زمان معاملات دیروز از ساعت 11 و 50 دقیقه تا 13 و 45 دقیقه باشد. این در حالی است که چهارشنبه گذشته ایستگاه معاملاتی اصفهان و روز گذشته نیز ایستگاه‌های مستقر در کرمانشاه، همدان، اردبیل و کاشان به‌طور مستمر با قطعی مواجه شدند.

کارگزاران بورس تأکید می‌کنند بروز مشکلات فنی متعدد باعث شده مسئولان مربوطه اعلام کنند سفارش‌های اضافه، وارد سیستم نشود درحالی‌که برای انجام سفارش‌های مشتریان باید در صف‌های خرید و فروش حضور داشت.

اعتراض کارگزاران

به‌دنبال ایجاد اختلال در سیستم معاملات بورس، تعدادی از کارگزاران و فعالان بورس تهران در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر اعلام کردند: این نقص فنی از مدت‌ها پیش هرازگاهی معاملات بورس تهران را دچار مشکل کرده است.

یکی از کارگزاران عمده بورس تهران تاکید کرد: ناهماهنگی، مشکلات و اختلاف نظر میان مدیران بورس و شرکت طراح و تامین‌کننده این نرم‌ افزار که دچار ایراد است، منجر به اخلال در روند فعالیت‌های بازار سرمایه شده است.

کد خبر 90302

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز